09-12-05

Was het vroeger dan toch beter?

Deze voormiddag bijgepraat met een vriendin onder het genot van een lekker kopje Senseo (gekregen voor mijn verjaardag ;-)  ).
Vele onderwerpen passeerden de revue maar het onderwerp kinderen keerde toch altijd terug. Haar zoontje is even oud als ons H'ske (+1 dag) en haar dochter is net zo oud als ons A'tje, dus we hebben materiaal in overvloed.
 
Op een gegeven moment waren we het erover eens er iets schort aan de taal- en rekenmethodes van het lager onderwijs. Hoewel taal en rekenen nu gegeven worden op een veel leukere manier dan vroeger en het vooral gaat om het stimuleren van de ontwikkeling van inzicht, schieten de eindtermen duidelijk te kort in hun voorbereiding op het middelbaar.
 
Zowel haar als mijn zoon hebben immers problemen met taal in het middelbaar. Volgens mij kan dat ook niet anders. In de lagere school wordt amper nog gesproken over lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, vervoegingen, tijden. Zinsleer is veranderd. Woordleer is veranderd. Het gezegde is het gezegde niet meer. Nu spreekt men over werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde, maar geen van mijn kinderen begrijpt het, en eerlijk gezegd ik ook niet. En blijkbaar hebben de kinderen van mijn vriendin, die op een andere school zitten, dezelfde problemen.  Bij onze zonen komt het probleem nu pas duidelijk aan de oppervlakte want in het middelbaar wordt blijkbaar nog wel meer volgens de oudere methodes gewerkt. Ze horen het in Keulen donderen. Ze zijn heel mondig en goed in stellen, maar als je hen vraagt een zin te ontleden, weten ze van niets. Nochtans hebben ze dat heel hard nodig, zowel bij nederlands als bij frans. Persoonlijke voornaamwoorden worden door elkaar gehaald - ze begrijpen het concept gewoon niet -, om nog maar te zwijgen van bezittelijke voornaamwoorden. Ze hebben totaal geen inzicht in de structuur van taal. Ook spelling is een ramp. Hoewel ons H'ske voor spelling in het lager onderwijs gemiddeld een 8 haalde, zit hij nu in remediëring omdat zijn niveau voor spelling veel te laag is, samen met 3/4 van de klas trouwens, dus hij is geen alleenstaand geval. Voor rekenen/wiskunde is het niet veel beter. Ja, ze kunnen vraagstukken oplossen, maar vraag H'ske niet een simpele optelsom of vermenigvuldiging uit het hoofd te maken, want dan gaat hij de mist in.
 
Was het vroeger dan toch beter met het eindeloos drillen en herhalen. Eindeloze oefeningen op zinsleer en woordleer?  Ik vraag mij toch af of wij - en onze kinderen - uitzonderingen zijn of hebben ze de heren/mevrouwen pedagogen echt volledig de bal misgeslagen bij het opstellen van de eindtermen?

 
PS Dit is geen aanval op alle juffen en meesters onder jullie. Jullie moeten roeien met de riemen die je hebt, maar ik zou het wel fijn vinden om jullie mening hierover eens te horen. Zien jullie ook een verschil? Beter ? Slechter?

13:17 Gepost door Anneke | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

Commentaren

* nee jullie zijn geen uitzonderingen, men kan tegenwoordig de kinderen niet meer helpen, spijtig genoeg. Er zijn in alle domeinen zoveel veranderingen dat we er soms het noorden door verliezen. Dat heet dan modernisering! Lieve groetjes

Gepost door: emmy | 09-12-05

**** En ik moet het die van mij in het Portugees wijsmaken. Is soms erg moeilijk, ook al ken ik alle benamingen wel in het Portugess ( dankzij mijn opleiding) maar de jongens hebben het er duidelijk moeilijker mee. Hoewel ze 3 talen spreken, zien ze niet echt een structuur. En Portugees is echt niet gemakkelijk op grammaticaal niveau. En ik zou beter mee met H'ske in de spelling gaan, want ik bak er niks van met al die vernieuwde nieuwe spellingen!

Gepost door: Crisje | 09-12-05

*** We kunnen de kinderen niet meer helpen, alles is veranderd !!
aardrijkskunde: hoeveel landen zijn er bijgekomen
nederlands: nieuwe woorden en andere schrijfwijze
hoe kunnen we het dan nog hun helpen
nog een fijne vrijdag en succes aan de studenten !!!

Gepost door: Borriquito | 09-12-05

ja, hoe kunnen we hun hellepe? hoe kenne we hen hellepe? ik denk gewoon door ze te late goan werreke asse zestien joar worre, da is misschien een goe gedacht, in't zwet in ien van die nief lande, en sukses oan de studente, we zulle ze hellepe mej een keske te branne

Gepost door: dirk | 09-12-05

Ik snap je verzuchting volledig!
Ik geef al een 10-tal jaar bijles Engels.
Vanaf januari is dat dus meestal aan leerlingen die een dikke onvoldoende haalden met de Kerstexamens.
Tegenwoordig mag je inderdaad eerst grammatica gaan uitleggen én dan kan je het Engels aanpakken...
Ook leraren Frans klagen, daar waar ik die bijlessen geef - ook over wat er in de 'gewone school' gaande is. Ze moeten Franse grammatica uitleggen en de kinderen kennen de Nederlandse niet - dus wat moeten de leraren Frans doen? In dezelfde tijd uiteraard.
Of de regel dat leraren Engels vanaf het eerste jaar enkel Engels in de klas mogen spreken - wat doe je met leerlingen die niet zo taalvaardig zijn, die geen of weinig voorkennis hebben?
Jaar na jaar zien we de groep 'gebuisden' met Kerstexamens om deze redenen groeien....
Er schort volgens mij ook iets, hoor.

O, als ik soms iets niet meteen doorhad van vooral wiskunde dan, legde mijn ma het soms op haar 'ouderwetse' manier uit en dan lukte het wel...

Gepost door: lavender faery | 10-12-05

wel, ik ben geen leerkracht maar ik ben er rotsvast van overtuigd dat het vroeger veeeel beter was!
Ze zijn gewoon zot geworden!

Gepost door: chinezeke | 12-12-05

De commentaren zijn gesloten.